Darshan Logo head10

Iyengar Jóga

B.K.S. Iyengar, a modern jóga atyja, az Iyengar Jóga módszer megteremtője 2014. augusztus 20-án kora hajnalban örök nyugovóra tért életének 96. évében.

B.K.S.Iyengar2

Bellur Krishnamachar Sundaraja Iyengar óriási szerepet játszott abban, hogy a jóga újraéledjen Indiában, eljusson a nyugati világba és azt kortól, nemtől, vallási nézettől függetlenül bárki gyakorolhassa.

Iyengar 1918-ban született Bellurban, tizenévesen rendkívül gyenge egészsége miatt kezdett el jógázni. Az élet különböző megpróbáltatásai ellenére kitartott a jóga mellett, majd tanításán keresztül több millió embernek segített fizikai, mentális és érzelmi stabilitást létrehozni, kezdve az ismert hegedűművésszel, Yehudi Menuhinnal.Sok testtartást és légzéstechnikát ő mentett meg a feledéstől, majd rendszerbe foglalásukat követően a világ minden táján élő jógázók rendelkezésére bocsátotta. Munkásságának fontos része a terápiás jóga. Érdemeit és eredményeit szerte a világon minden jógaiskola elismeri. Könyvei modern klasszikusoknak számítanak. A jógáért végzett munkáját az indiai kormány és sok más oktatási intézmény számtalan díjjal és címmel ismerte el.
60-as éveiben hivatalosan visszavonult a tanítástól, de egészen az elmúlt évekig utazott, oktatott a világ számos országában, legutóbb 2011-ben Kínában. Pune-i intézetében minden nap látni lehetett gyakorlása közben, még majd’ 96 évesen is. Módszerét számos könyvében publikálta, melyek közül néhányat magyarra is lefordítottak, legismertebb könyve a Jóga Új Megvilágításban az egyik legnépszerűbb szakkönyv a világon.

BKSIyengar

Leánya, Geeta Iyengar szavai apja távozásáról:
"Csak a teste ért véget. Egy ember erőfeszítése belülről kifelé az egész világon megváltoztatta a jóga elfogadottságát. Semmi sem volt elrejtve, gyakorlásától kezdve egészen a betegségéig és haláláig. Még tegnap éjjel is azt mondta Abhijata-nak: "Mindezeket a dolgokat megmutattam Neked, most saját magadnak kell megvalósítanod". Nem lehet szavakba önteni, amit adott. Ha egy tanítvány fejlett, meg fogja érteni. Amit szavakkal el lehet mondani, az az, hogy számunkra nagyon értékes volt."

Magyarországon kb. 10 éve van jelen a metódus, az okleveles Iyengar Jóga oktatók a világ minden pontján garantálják a hozzáértést és a minőséget. Hazánkban 2012 óta a Magyar Iyengar Jóga Szövetség képviseli a mesterről elnevezett metódust.

Aum Shanti, shanti shanti

Om béke, béke, béke

1. szint: kezdő

Ha még nem gyakoroltál az Iyengar jóga szerint, akkor ezzel a foglalkozással kezdj. Az alapvető álló és egyensúlyi pózoktól az egyszerűbb előrehajló és csavaró ászanákon át a fordított testhelyzetekig több mint 30 ászanával ismerkedünk meg.

1-2. szint: kezdő - középhaladó

Ha már a kezdő foglalkozások alapjait elsajátítottad, de még nem érzed készen magad a középhaladó órára. Kérd ki az oktató tanácsát!

2. szint: középhaladó

A kezdő tartásokat elmélyítjük és további 20 ászanát ismerünk meg: a haladóbb egyensúlyi testhelyzetektől, a gerinccsavarások és előrehajlások magasabb szintű gyakorlataiig. A régi bölcsek által az emberiség számára az egyik legnagyobb adományaként örökül hagyott Salamba Sarvangasana- vállállás, vagy közismert nevén gyergya póz  és az ászanák királyának tartott fejenállás Salamba Shirsasana koronozzá meg a foglalkozásokat.

2-3. szint:  középhaladó-haladó

A kezdő tartásokak, egyensúlyi testhelyzetek, gerinccsavarások és előrehajlások mélyebb megértése és további finomítása jellemzi az órákat. Az Iyengar metódus jellegzetességeként a pózok kitartása jelentősen nő, a forditott testtartások nagyobb hangsúlyt kapnak. A régi bölcsek által az emberiség számára az egyik legnagyobb adományaként örökül hagyott Szalamba Sarvangasana- vállállás - közismert nevén gyergya póz- és az ászanák Királyának tartott fejenállás kitartásai 6-8 percre nyúlnak és megjelennek haladóbb variációi is.

 

50 év fölöttieknek

A középkorosztálynak szóló órán az életkori sajátosságokat figyelembe véve állítjuk össze a mozgássorozatokat. A lágyabb de precíz kivitelezés és a relaxáció által a bemerevedett izmok, izületek blokkjait oldjuk, segítve ezzel a könnyű testérzet létrejöttét. A belső szervek egészségben tartását segítő ászanák a mentális harmóniát is segítik fenntartani illetve visszaszerezni.

Kismamáknak

A jógát a leendő anyának érdemes a fogamzás előtt elkezdeni, hogy  egy testileg és lelkileg is egészségesebb szervezetben foganjon meg a baba.

Terhesség alatt óvatosan kell bánni a medence területével, benne helyet kell teremteni a születendő babának és biztosítani kell számára a megfelelő vérellátást. Így a foglalkozás alatt nagy hangsúlyt kap a medence izmainak erősítése, hogy a méh funkcióját  hatékonyabban el tudja látni és javuljon a medence vérkeringése. A gyakorlatok hatására erősödnek a szaporodási szervek és a gerinc, javul az emésztés és a légzés. A pránajáma  (légzőgyakorlatok)  elcsendesítik az idegrendszert, önbizalmat és bátorságot adnak és legyőzik a fáradtságot, megszabadítják a testet a mérgektől. Az ászanák (testtartások) és a pránajámák együttesen segítenek legyőzni a fellépő testi nehézségeket és az idegi feszültséget. A fizikai aspektus melett a lelki felkészülés fontosságát bizonyítják a gyakorlati tesztek: a "várandós anyának nem csupán a fizikai egészsége, hanem az érzelmi és mentális állapota is hat a születendő gyermek egészséges fejlődésére".

 

A rendszeres gyakorlás tehát elősegíti a kismama fizikai és mentális egészségét is és felkészít egy természetes és könnyű szülésre.

A foglalkozáson való részvétel a terhesség 12. hete után ajánlott.

 

A nyújtott lábak kulcsszerepe az Iyengar jógában

Él egy mítosz, miszerint a BKS Iyengar nevében lévő rövidítés a “Both Knees Straight” kifejezést takarja, ami hivatalos fordításban „Mindkét Térd Nyújtott”-at jelent. Bár ez csak legenda, a nyújtott lábaknak valóban kulcsfontosságú szerepük van az Iyengar jógában. Miért?

A láb jelenti a legtöbb ászana alapját, innen indul ugyanis az energia a gerinc alapjába, segítve a gerinc nyújtását. Tulajdonképpen a láb egyfajta csatorna, ezért érdemes a nyújtott lábas pozíciókban teljesen kinyújtani lábainkat. A lábfejünket lenyomva elindíthatjuk az energiát a csontokon keresztül egészen a gerinc aljáig, mely a gerinc nyújtását segíti így elő.

Az Iyengar jóga során nagyon fontos elsajátítani az optimális lábfejtartást és nyújtási technikát, hiszen csak ennek segítségével lehet a végeredmény tökéletes és fájdalommentes. Ez a folyamat kezdőként megterhelőnek tűnhet, azonban kitartással, egy jó oktatóval és rendszeres gyakorlással hamar elsajátíthatóvá válik!

Magasan képzett tanáraink várnak mindenkit, akit érdekel az Iyengar jóga, kortól és nemtől függetlenül várjuk a jelentkezést budapesti jóga stúdiónkban!

 Jogadarshanhu16feb

A fájdalom válaszvonala, a jó és a rossz közötti különbség

Fájdalommal az élet minden területén találkozunk, csak tűrésküszöbünk határozza meg azt, hogy ezeket miként éljük meg.

“Mivel a fájdalom szükségszerű, az ászana egy laboratórium, ahol felfedezzük, hogy hogyan tudjuk tolerálni az elkerülhetetlen fájdalmat és hogyan tudjuk átalakítani az elkerülhetőt.” – B.K.S. Iyengar

Az Iyengar jóga során gyakran találkozhatunk a kérdéssel; jó vagy rossz fájdalmat érzünk-e. Első hallásra kicsit bugyutának tűnhet, hiszen a fájdalom hogyan lehetne jó? Lényegében a jógában a fájdalomnak kulcsszerepe van, ami az előrehaladásunkat, fejlődésünket szolgálja, vagy éppen ellenkezőleg, hátráltat bennünket. Előbbit nevezzük jó, míg utóbbit rossz fájdalomnak.

A jó fájdalom segít minket jobbá válni. Előrevisz utunkon, segít a fejlődésben. Légzéssel kontrollálható és az Iyengar jóga természetes része. A rossz fájdalom hátráltat minket. Kényszerű megszakításhoz vezet, idegen testünktől és nem kontrollálható. Kikerülhetetlen és megszokhatatlan.

Az Iyengar jóga segítségével a jó fájdalom elkerülhetetlen, de megoldható, áthaladható. A maga természetességében válik mindennapjaink részévé és segít minket életünk minden területén.

Ismerje meg Ön is az Iyengar jóga különleges világát, jöjjön el Budapest belvárosában található jóga stúdiónkba!

 Jogadarshanhu216feb

A test, a lélek és a szellem harmóniája: Iyengar jóga

A jóga egész egyszerűen a figyelemről szól. Az életben azt kell előtérbe helyeznünk, ami fontos, és ha ezt az elvet tudjuk alkalmazni, és figyelni tudunk önmagunkra és környezetünkre is, esélyünk lehet egy boldogabb és kiegyensúlyozottabb életre.

A koncentráció, a fegyelem, a józanság sokunk életéből hiányzik. Rohanunk mindenhova és folyamatosan idegeskedünk azon, amin nem is kéne. Ha belegondolunk, semmi miatt nem kéne igazán aggódnunk, hiszen a problémát nem oldjuk meg vele, sőt, általában még rontunk is rajta.

Az Iyengar jóga szerelmesei megtanulnak uralkodni az érzelmeiken, képesek felelősségteljesen viselkedni, megtalálják a lélek és a test közötti egyensúlyt és harmóniát, de közben megtartják a gyermeki lelkesedést is, sőt, szabadjára is engedik azt, mikor szükség van rá.

Az Iyengar jóga segítségével Ön is megtalálhatja azt a lelki békét és nyugalmat, amit már oly régóta keres!

Jogadarshan .hu .16mar