Iyengar jóga

B. K. S. Iyengar életműve és öröksége

Bellur Krishnamachar Sundaraja Iyengar óriási szerepet játszott abban, hogy a jóga újraéledjen Indiában, eljusson a nyugati világba és azt kortól, nemtől, vallási nézettől függetlenül bárki gyakorolhassa.

Iyengar 1918-ban született Bellurban, Indiában, brahmin családban. Édesapját fiatalon elvesztette, és már kora gyermekkorától TBC-ben, tífuszban és maláriában szenvedett. Saját elmondása szerint egy héten hat napot feküdt, és egy napot tudott kimozdulni. Tizenévesen, rendkívül gyenge egészsége miatt kezdett el jógázni. Mestere a híres Tirumalai Krishnamacharya volt, akivel közvetve rokonságban volt, mivel a Guru Iyengar nővérét vette el.

Krishnamacharya felfigyelt a fiatal fiúra és magához vette, de rendkívül szigorúan fogta. Iyengarnak folyamatosan takarítania kellett és követni a mester utasításait, aki tanítani nem, vagy csak nagyon ritkán volt hajlandó őt. A helyzet akkor változott, mikor az a vezető tanítvány, aki Iyengarhoz hasonló korban volt és aki kitüntetett figyelmet kapott a mestertől, egy szép napon eltűnt. Ekkor Krishnamacharya kiemelte Iyengart és tanítani kezdte, de még a korábbinál is nagyobb szigorral fordult felé. Egy rövid, konfliktusoktól terhes időszak után a mester a távoli Pune-ba küldte Iyengart, hogy nőknek tanítson. Mivel Iyengar volt a legfiatalabb a tanítványok között, ezért úgy gondolták, taníthat nőket is (ez akkoriban nem volt bevett Indiában).

Pune-i évek: magány és nélkülözés

Mivel Pune egyetemi város, Iyengar tanítványainak többsége jól szituált, művelt, a rendszeres sporttól kidolgozott fizikumú angolul beszélő diák volt. Iyengar ott állt a sok betegeskedéstől és munkától csontsoványan, műveltség és szakma nélkül, barátok nélkül egy idegen városban.

Az élet különböző megpróbáltatásai ellenére kitartott a jóga mellett, majd tanításán keresztül több millió embernek segített fizikai, mentális és érzelmi stabilitást létrehozni, kezdve az ismert hegedűművésszel, Yehudi Menuhinnal. Sok testtartást és légzéstechnikát ő mentett meg a feledéstől, majd rendszerbe foglalásukat követően a világ minden táján élő jógázók rendelkezésére bocsátotta. Munkásságának fontos része a terápiás jóga. Érdemeit és eredményeit szerte a világon minden jógaiskola elismeri.

Fotó: Julia Pedersen – Forrás: https://www.facebook.com/pg/SzkolaJogiSagar

Iyengar öröksége

Iyengar könyvei modern klasszikusoknak számítanak. A jógáért végzett munkáját az indiai kormány és sok más oktatási intézmény számtalan díjjal és címmel ismerte el. 60-as éveiben hivatalosan visszavonult a  mindennapos tanítástól, de valójában továbbra is utazott, oktatott a világ számos országában, és figyelmét a metódus örököse, Abhijata Sridhar Iyengar kinevelésére fordította.

A Pune-i Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute-ban minden nap látni lehetett gyakorlás közben, még 95 évesen is. Módszerét számos könyvében publikálta, melyek közül néhányat magyarra is lefordítottak, legismertebb könyve, a Jóga Új Megvilágításban az egyik legnépszerűbb szakkönyv a világon, gyakorlók millióit indított el a jóga útján.

B.K.S. Iyengar, a modern jóga atyja, az Iyengar Jóga módszer megteremtője 2014. augusztus 20-án kora hajnalban hagyta el fizikai testét, életének 96. évében. Utolsó napjaiban is gyakorolt, üzenete tanítványainak ez volt:

“Mélyen remélem, hogy ami számomra a vég, nektek a kezdet”

Magyarországon kb. 10 éve van jelen a metódus, az okleveles Iyengar Jóga oktatók a világ minden pontján garantálják a hozzáértést és a minőséget. Hazánkban 2012 óta a Magyar Iyengar Jóga Szövetség képviseli a mesterről elnevezett metódust.

Gyakorlás fokozatai az Iyengar metódusban

I. Az alapok megteremtése

1. szint: kezdő gyakorlás

Ha még nem gyakoroltál az Iyengar metódus szerint, akkor ezzel a foglalkozással kezdj.
A kezdő órákon megtanulod az Iyengar metódus alapvetéseit. Sorban végigvesszük a fő akciókat és fókuszpontokat, amik segítenek kialakítani a biztonságos ászana gyakorlásod. Akár teljesen kezdőként érkezel, aki korábban nem mozgott rendszeresen, akár több évtizedes sportmúlttal kezdesz jógázni, itt tudsz magabiztos alapokat kialakítani.

Az 1. szintű óráknak kifejezetten az alapok átadása a célja. Itt biztosan megkapod a kellő figyelmet, és nem kell attól sem tartanod, hogy kilógsz a csapatból: ide mindenki tiszta lappal, kezdőként érkezik.

Az alapvető álló és egyensúlyi pózoktól az egyszerűbb előrehajló és csavaró ászanákon át a fordított testhelyzetekig itt fogod megalapozni

1-2. szint: Általános gyakorló órák

Ha már a kezdő foglalkozások alapjait elsajátítottad, de még nem érzed készen magad a középhaladó órára. Kérd ki az oktató tanácsát!

50 év fölött

A középkorosztálynak szóló órán az életkori sajátosságokat figyelembe véve állítjuk össze a mozgássorozatokat. A lágyabb de precíz kivitelezés és a relaxáció által a bemerevedett izmok, izületek blokkjait oldjuk, segítve ezzel a könnyű testérzet létrejöttét. A belső szervek egészségben tartását segítő ászanák a mentális harmóniát is segítik fenntartani illetve visszaszerezni.

II. Haladó gyakorlás: mélyebb megélések felé

2. szint: középhaladó

A kezdő tartásokat elmélyítjük és további 20 ászanát ismerünk meg: a haladóbb egyensúlyi testhelyzetektől, a gerinccsavarások és előrehajlások magasabb szintű gyakorlataiig. A régi bölcsek által az emberiség számára az egyik legnagyobb adományaként örökül hagyott Salamba Sarvangasana- vállállás, vagy közismert nevén gyergya póz  és az ászanák királyának tartott fejenállás Salamba Shirsasana koronozzá meg a foglalkozásokat.

2-3. szint: középhaladó-haladó

A kezdő tartásokak, egyensúlyi testhelyzetek, gerinccsavarások és előrehajlások mélyebb megértése és további finomítása jellemzi az órákat. Az Iyengar metódus jellegzetességeként a pózok kitartása jelentősen nő, a forditott testtartások nagyobb hangsúlyt kapnak. A régi bölcsek által az emberiség számára az egyik legnagyobb adományaként örökül hagyott Szalamba Sarvangasana- vállállás – közismert nevén gyergya póz- és az ászanák Királyának tartott fejenállás kitartásai 6-8 percre nyúlnak és megjelennek haladóbb variációi is.

3-4. szint: haladó

Azoknak a tanároknak és gyakorlóknak, akik szilárd Iyengar jóga tapasztalattal és megalapozott otthoni gyakorlással rendelkeznek. Sirsászanát  szabadon (a faltól távol) gyakorolják minimum 10 percig fenntartva azt. Az erős alap és kitartás elvárt az intermediate szintű hátrahajlásoknál, előrehajlásoknál, és az egyensúlyi pózoknál. Az óra 120 perces. Csak engedéllyel látogatható!

Share This